🌿 Calathea’s 🌿

Na lang wachten is het tijd voor mijn beloofde blog over de Calathea. Er zijn vele soorten en kleuren Calathea’s. Zelf bezit ik nu nog drie verschillende soorten, en ik heb over de jaren meerdere gehad. Ze hebben het niet allemaal overleefd, dus tijd om te leren wat er mis gegaan kan zijn. Ik heb weer wat feitjes en verzorgingstips voor jullie op een rijtje gezet. 

Calathea is een geslacht uit de familie Marantaceae. Er zijn 277 soorten bekend. Een aantal soorten worden toegepast als sierplant. De plant is afkomstig uit de oerwouden van Zuid-Amerika en het Amazone gebied. Van nature groeit de Calathea hier in de schaduw, op een plek met hoge luchtvochtigheid. De diversiteit aan bladeren met fascinerende patronen is kenmerkend; ze variëren van ribbel tot spits tot golvend en ovaal van vorm. Van frisgroen tot dieppaars, een Calathea zorgt in ieder geval wel voor een instant junglegevoel in je huis.

Standplaats
De perfecte standplaats voor je Calathea vinden kan nog best een uitdaging zijn. In zijn natuurlijke habitat staat de plant in bosachtig gebied, in de schaduw, zonder direct zonlicht. Hij staat daarom graag in een warm huis op een lichte maar beschaduwde plek, dus niet in de volle zon. Een warme plek met vochtige lucht en natuurlijk, indirect licht is ideaal. Een hoge luchtvochtigheid vindt de Calathea fijn. Een badkamer bootst de natuurlijke habitat na, en zorgt voor een gezonde groei. Als de plant wordt blootgesteld aan lucht die te koud of te droog is, kunnen de bladeren beginnen te krullen, bruin worden en gaan hangen. Besproei de plant dan wat vaker en geef hem wat meer water.

Water
Je doet de Calathea een plezier met regelmatig benevelen en genoeg gieten. In de zomermaanden één tot twee keer per week water geven om de grond vochtig te houden; in de winter is een gietbeurt om de paar weken voldoende en kun je de grond laten opdrogen voor de volgende gietbeurt. In de groeiperiode heeft de plant meer water nodig dan in de rustperiode. Een goede afwatering is essentieel om het water goed te laten doorstromen, waardoor je wortelrot voorkomt.

Verpotten
De lente is de beste tijd om te verpotten. Regelmatig verpotten zorgt voor nieuwe voedingsstoffen, luchtigere grond en meer ruimte voor wortelgroei. Doe dit met gewone universele potgrond en probeer zo min mogelijk wortels te beschadigen. Een tip is om hydrokorrels onderin de pot te gebruiken, om de afwatering te verbeteren. Een pot met schotel is ook een goed idee, zodat het overige water makkelijk weg kan lopen. Zelf ben ik fan van terracotta potten (ook omdat je ze zelf in elke gewenste kleur kunt verven). Houd dan wel in de gaten of de potgrond niet te droog wordt, want terracotta potten onttrekken sneller vocht uit de grond. Dit is een voordeel als je de neiging hebt om nèt wat te veel water te geven bij je gietbeurten. Controleer dit dus regelmatig, en geef zo nodig twee keer per week water in kleinere hoeveelheden. Zomers is het belangrijk de grond vochtig te houden, terwijl je in de winter de grond mag laten opdrogen tussen de gietbeurten.

Voeding
Om de twee weken plantenvoeding geven in de bloeiperiode.

Styling
Calathea’s zijn echte eyecatchers voor iedere ruimte. Door te variëren met hoogte, creëer je een speels effect. Een grote Calathea kan prima op de grond, en ik combineer zelf graag met plantenstandaards. Door meerdere planten bij elkaar in een hoekje te zetten, zorg je ook voor een betere luchtvochtigheid waardoor de planten elkaar kunnen helpen het juiste klimaat te verzorgen. Ook zorgen Calathea’s voor een vleugje kleur en variatie tussen de groene kamerplanten.

IMG_20180518_080519_919

Luchtzuiverend
De Calathea is meer dan een decoratief element in huis. Het is ook een natuurlijke luchtzuiveraar die het stressniveau reduceert. Daarom ook een ideale plant voor bijvoorbeeld te slaapkamer, mits hij niet op de tocht staat! (Hierdoor ben ik ooit mijn eerste Calathea Ornata verloren helaas..)

Living plant
Wat bijzonder aan de Calathea is, dat de bladeren ‘leven’. De plant sluit ’s avonds zijn bladeren om deze ’s morgens weer te openen. zodat ze zoveel mogelijk zonlicht kunnen vangen. Dit proces kan een ruisend geluid opleveren. Hierdoor staat de plant ook wel bekend als ’the living plant’ of ‘gebedsplant‘. Calathea’s danken hun naam aan het Griekse woord ‘kalathos‘. Dit betekent korf of mandje en doelt op de bladeren van de plant.

Soorten
Er zijn een heleboel verschillende soorten Calathea’s (227 erkende soorten). Ik benoem hieronder de soorten die ik bezit.

IMG_20190508_094741.jpg

Calathea Network / Musaica
Als je deze plant voor het eerst ziet snap je niet hoe dit een échte plant kan zijn. Het strakke, grafische patroon op zijn bladeren kan gewoon bijna niet echt zijn, en toch heeft de natuur dit allemaal zelf gemaakt. Ik ben dol op mijn plant, die het al een jaar heel goed bij mij doet!

IMG_20190509_100218.jpg

Calathea Triostar
Calathea ‘Triostar’, een bladplant waarvan het blad drie kleuren heeft. Het donkergroene blad is aan de bovenkant roomwit/roze gestreept en aan de onderkant felrood.

IMG_20190429_081419_310.jpg

Calathea zebrina
De Calathea zebrina wordt ook wel zebraplant genoemd. De bladeren zijn lichtgroen en donkergroen met een ‘zebra’patroon.

IMG_20180702_091811

Calathea Orbifolia
Dit mooie exemplaar is mij helaas ontvallen, maar ik zou er zo weer één kopen. Ik vind dit één van de mooiste Calathea’s door de prachtige bladeren.

Voor andere planten en overige verzorgingstips kun je ook mijn plantenblog raadplegen.

Ik hoop dat je iets aan de tips en informatie hebt. Ik vond het erg leuk om het voor jou (en mezelf) op een rijtje te zetten. Laat mij weten in de reacties wat je ervan vindt, dat hoor ik erg graag! Dankjewel voor het lezen en tot de volgende blog; dat zal een update over mijn zwangerschap worden met de eerste foto’s van de babykamer!

Liefs, Jitske 🌿

Een gedachte over “🌿 Calathea’s 🌿

Voeg uw reactie toe

Plaats een reactie

Maak een gratis website of blog op WordPress.com.

Omhoog ↑

Ontwerp een vergelijkbare site met WordPress.com
Aan de slag