🌿 Babykamer 🌿

Er verscheen deze maand een artikel op de site van Zwangerschapsloket met een binnenkijker van onze babykamer. Je kunt het artikel hier terugvinden. Ik deel het interview ook op mijn blog, met als toevoeging een update van mijn zwangerschap.

Deze week de mooie groene babykamer van Jitske. Met veel planten en een super zelf ingebouwde kast.

Waar haal jij je babykamer inspiratie vandaan?

Instagram, woonbladen, woonwinkels en tuincentra. Ik zoek het liefst naar dingen die bij de rest van ons interieur passen. Veel planten, groen, stoer, Scandinavisch, industrieel, zwart en wit.

Welke kinderkamer meubels heb je en waar komen ze vandaan?

In de babykamer hebben we een kledingkast van Leenbakker ingebouwd. Het ledikant en de commode zijn van Ikea, onderdeel van de set Hensvik. De Eames replica stoel had ik al gekocht voor we de sleutel van ons huis kregen, nu 3 jaar geleden.

Heb je alles nieuw gekocht?

Weinig spullen in de babykamer zijn echt nieuw. De meubels zoals de commode en het bedje heb ik overgenomen van mijn zusje. Mijn moeder heeft heel veel bewaard na de geboorte van mijn neefje. De kinderwagen, de box, het badje, het wiegje, erg fijn dat we deze items opnieuw kunnen gebruiken. Zelfs een groot deel van de accessoires, had ik al eerder gekocht of gebruikte ik elders in huis. We zijn momenteel onze hele bovenverdieping aan het verbouwen, er is een nieuwe badkamer in de maak. Verbouwen kost natuurlijk geld, dus dan is het fijn om op de babyuitzet te kunnen besparen.

Voor welke kleuren hebben jullie gekozen en waarom?

Ik wist meteen dat ik de babykamer groen wilde, of we een jongetje of meisje zouden krijgen, dat maakte mij niet uit. Onze woonkamer is ook groen, en op onze slaapkamer hebben we een groen vlak op de muur. Ik wilde dat de stijl terug zou komen, en passend zou zijn bij de rest van ons huis. De kleuren zwart, wit, grijs en groen zie je eigenlijk in iedere ruimte terug. Plus dat groen een hele rustgevende kleur is, ideaal in een slaapkamer. Al snel wist ik dat ik een lambrisering wilde met twee tinten groen. Ik ben erg blij met het resultaat. De zijwanden hebben we wit gehouden. Om er toch wat meer een meisjeskamer van te maken heb ik een paar roze accenten toegevoegd. Dat maakt de kamer net wat zachter.

Wat is je favoriete plekje en waarom?

Ik ben super blij met de kast die mijn man zelf heeft ontworpen en gemaakt. De kast is super groot, en biedt veel opbergruimte. Daarnaast kan ik op de planken accessoires kwijt, later kunnen we er een bureautje van maken. De grote spiegel op de schuifdeur maakt de ruimte nog groter en ruimtelijker. Dat de lambrisering terugkomt in en op het open gedeelte van de kast vind ik ook erg geslaagd. Het creëert diepte en geeft een speels effect.

Dat haar bedje in het midden van de kamer zou komen werd ook al snel duidelijk. (Het wiegje komt beneden bij ons op de slaapkamer te staan.) Door de twee schuine wanden, heb je minder ruimte aan de zijkanten van de kamer. De commode kwam tegen de muur naast de deur, en aan de andere kant van de kamer hebben we de kastenwand. Met het ronde kleed creëerde ik een soort eilandje midden in de kamer, waar het ledikant nu staat. Het staat niet alleen leuk, het is ook nog eens erg praktisch. Jeroen en ik zijn beide 1.90m lang, dus zo stoten wij in ieder geval niet ons hoofd wanneer we haar in en uit bed moeten tillen.

Waar ben je het meest trots op en waarom?

Ik ben trots dat we in een jaar tijd onze hele bovenverdieping verbouwd hebben. Letterlijk alles werd gesloopt en nu is bijna alles weer opgebouwd. Het plafond was verlaagd, en wij hebben de originele draagbalken over de hele verdieping weer in het zicht gebracht. Jeroen doet alles zelf met hulp van onze vaders, dus we maken er echt ons eigen plekje van. De babykamer is nog niet helemaal klaar, de raamkozijnen moeten nog in de verf en de badkamermeubels liggen hier nu opgeslagen. Ik ben trots dat we dit zelf bedacht en uitgevoerd hebben, en dat haar kamertje nu al zo mooi geworden is.

Van welke accessoires word jij heel blij?

Ik ben dol op planten, daar style ik het liefst mee. Ik houd van zowel botanisch als grafische prints. Zwart-wit prints komen overal in huis terug, en dat combineer ik graag met groen. Ik heb nog een paar accessoires klaar liggen om op te hangen, o.a. de letters van haar naam. Maar die houd ik nog even geheim tot haar geboorte.
Plantjes babykamer Jitske
Van persoonlijke accessoires met een herinnering word ik ook erg blij. Bovenop de commode staat een geborduurd schilderij met daarnaast mijn eerste knuffelbeer (“koesbeer”). Links in het fotolijstje de eerste foto van Jeroen en mij samen, en de echo van onze dochter erbij gevoegd. Mijn beppe (oma), waarnaar ik ben vernoemd, heeft de geboorteprint gemaakt, dus dat is wel een extra bijzonder item op de babykamer. Voor het wiegje en ledikant heeft mijn moeder lakentjes bewaard waar ik zelf nog onder geslapen heb. Mooi om zulke vintage items met persoonlijke herinneringen opnieuw te kunnen gebruiken.
Commode Jitske babykamer

Heb je budget/ shops tips?

Ik shop graag bij Kwantum, Ikea, Karwei, Leenbakker, Hema, H&M Home, Wonen met Lef, Action en verschillende tuincentra voor accessoires. Het hoeft niet duur te zijn, als het maar bij de rest past. Doordat ik een bepaalde stijl in ons hele huis toepas, kan ik makkelijk accessoires van de ene naar de andere ruimte verplaatsen en zo variëren met de styling.

Zwangerschapsupdate

Ondertussen ben ik alweer 37 weken zwanger. Binnen nu en 5 weken wordt onze dochter geboren, dat is bijzonder om te beseffen. Wij zijn er in ieder geval klaar voor. De babykamer is – zo goed als – klaar. Haar bedjes zijn opgemaakt, alle kleertjes en spulletjes liggen voor haar klaar. Laat haar maar komen!

Ik voel me gelukkig ook nog goed, ik ben wel snel vermoeid maar dat is niet meer dan logisch. Middagdutjes helpen mij door de dag heen, en ik probeer fit en actief te blijven door regelmatig te zwemmen en dagelijks te wandelen.

Wel heb ik een klein dipje gehad een paar weken geleden. Mijn bloeddruk bleek aan de hoge kant, en toen ben ik even opgenomen in het ziekenhuis voor onderzoeken. Even waren we bang dat ik helemaal niet meer thuis mocht bevallen, wat ik graag wil. Gelukkig daalde mijn bloeddruk weer en waren de onderzoeken goed. Stress bleek de veroorzaker. De babykamer was nog niet klaar, en ik maakte mij veel te druk en was met vanalles in huis bezig. Ik moest echt rustiger aan gaan doen. Toen ik er ook nog bekkenklachten bij kreeg, kon ik ook niet anders. De rust deed mij goed en ik voelde mij al snel weer beter. Voor mijn bekken ben ik één keer bij de fysiotherapeut geweest, en de klachten waren na een week zo goed als over. Gelukkig net op tijd voor ons huwelijk, zodat ik die dag ook weer pijnvrij kon genieten.

Nu is het dan echt tijd voor de laatste loodjes. Met ons meisje gaat het super, ze groeit nog goed in mijn buik. Ik geniet nog steeds van het zwanger zijn, mijn buik zit me nog niet erg in de weg. Maar toch kan ik ook niet wachten tot we onze dochter in de armen mogen sluiten. 💚

Leuk dat je (weer) een kijkje nam op mijn blog. Tot de volgende!

Liefs Jitske 🌿

Plaats een reactie

Blog op WordPress.com.

Omhoog ↑

Ontwerp een vergelijkbare site met WordPress.com
Aan de slag